Studijski program | svi sudijski programi | |||
Izborno područje (modul) | svi moduli | |||
Vrsta i nivo studija | osnovne strukovne studije/studije prvog stepena | |||
Naziv predmeta | Ekonomija | |||
Broj ESPB | 7 | Status predmeta (obavezni/izborni) | obavezni | |
Uslov | ||||
Cilj predmeta | Cilj predmeta je: – Sticanje osnovnih znanja iz makroekonomije i mikroekonomije, neophodnih za uspešno praćenje materije drugih ekonomskih predmeta tokom studija; – Upoznavanje studenata sa osnovnim ekonomskim kategorijama i zakonitostima tržišne privrede; sa ponašanjem reprezentativnog preduzeća, potrošača i njihovim interakcijama, odnosno sa najvažnijim agregatima i njihovim međusobnim odnosima u upotrebi i raspodeli bruto domaćeg proizvoda; – Sticanje znanja o načinu na koji društvo upravlja svojim oskudnim resursima za proizvodnju dobara i usluga, koje će uz kasnije stečeno primenljivo znanje omogućiti donošenje kvalitetnih poslovnih odluka; – Podsticanje kritičkog mišljenja kod studenata o velikom broju otvorenih makro i mikroekonomskih pitanja. | |||
Ishod predmeta | Nakon uspešno savladanog gradiva, student će biti osposobljen da: – Protumači tokove ekonomskih odnosa koji se odvijaju između domaćinstva-preduzeća-države-spoljnog okruženja; – Samostalno koristi metode i tehnike rada pomoću kojih se ocenjuje uspešnost poslovanja preduzeća; – Otkrije mogući uticaj makroekonomskih agregata na stanje ekonomije i poslovnu aktivnost preduzeća; – Ispita uticaje države na stopu privrednog rasta kroz podsticanje štednje, investicija i tehnološkog znanja. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Teorijska nastava | 1. Uvod u mikroekonomiju; 2. Preduzeće i preduzetništvo; 3. Ponašanje preduzeća (proizvodnja, troškovi, prihod, profit); 4. Efikasnost i konkurentnost preduzeća; 5. Tipovi i struktura tržišta; 6. Makroekonomski agregati (društveni računi); 7. Makroekonomija otvorene privrede; 8. Agregatna ponuda i agregatna tražnja; 9. Potrošnja, štednja i investicije u nacionalnoj ekonomiji; 10. Nezaposlenost i inflacija; 11. Privredni rast i razvoj; 12. Ekonomske funkcije države. | |||
Praktična nastava (vežbe, DON, studijski istraživa-čki rad) | 1. Zadaci i primena saznanja vezanih za deset ekonomskih principa; 2. Prezentacija teme vezane za oportunitetne troškove, davanje primera i diskusija; 3. Studija slučaja i zadaci iz oblasti tržišnih sila ponude i tražnje; 4. Studija slučaja iz oblasti elastičnosti tražnje i ponude; 5. Zadaci iz oblasti troškova proizvodnje; 6. Diskusija na temu slobodnog delovanja tržišnih sila i uloge države u njihovom ograničavanju; 7. Studija slučaja vezana za međunarodne razlike u BDP-u i kvalitetu života; 8. Zadaci vezani za merenje troškova života; 9. Diskusija na temu faktora privrednog rasta; 10. Zadaci iz oblasti osnovnih oruđa finansija; 11. Diskusija na temu nezaposlenosti i inflacije; | |||
Literatura | ||||
1 | Mankiw, N.G., Taylor,P.M., Ekonomija, evropsko izdanje (prevod), Data Status, Beograd,2008. | |||
2 | Burda,M. Viploš, Č., Makroekonomija, (prevod), Ekonomski fakultet, Beograd, 2012. | |||
3 | Samuelson,P. Northaus,W., Ekonomija (prevod) Mate, Zagreb, 2009. | |||
4 | Pindyck,R.S., Rubinfeld, D.L., Microeconomics, Prentice-Hall,2009. | |||
5 | Šolak,Z.,Mikroekonomija, IGT, Novi Sad,2006. | |||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski istraživački rad | Ostali časovi |
3 | 2 | 0 | ||
Metode izvođenja nastave | Predavanja, vežbe, prezentacije odabranih ekonomskih tema (individualno i timski) i diskusije o njima, testovi, kolokvijumi, studije slučaja. | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | 60 | Završni ispit | 40 | |
aktivnost u toku predavanja | 10 | pismeni ispit | 40 | |
praktična nastava | usmeni ispit | |||
kolokvijumi | 2×25 | |||
seminari | ||||
Način provere znanja mogu biti različiti navedeno u tabeli su samo neke opcije: (pismeni ispiti, usmeni ispt, prezentacija projekta, seminari itd…… |